Trams

PCC

Presidents Conference Comittee car

Amerikaans concept bekend bij de Boomers. Kon je oa vinden in Brussel, Gent en Antwerpen. Op de afbeelding een exemplaar in de MIVA-kleur uit het Trammuseum te Berchem (1980 - 1990).
De PCC bracht redding op het verouderde net dat afgebouwd werd ten voordele van auto's en bussen. De PCC was modern, comfortabel en snel en laak wat op een bus. Hij reed vanaf 1960 op het Antwerps net.
Werd gebouwd door La Brugeoise & Nivelles te Brugge en bij ACEC in Charleroi. Goed voor 29 zit- en 81 staanplaatsen. (4 motoren van 55pk). Latere reeksen konden gekoppeld rijden.

De Gentse PCC, bouwjaar: 1971-1975 (gemoderneseerd in 2000) was een kleine reeks van 7 stuks die vandaag opnieuw van stal gehaald werd. Door de Oosterweelwerken werd de keerlus aan het eindpunt Sportpaleis in 2018 uit dienst gesteld, dit model is een tweerichtingstram en rijdt daarom op lijn 12.
Voor afbeeldingen zie pagina Tram.

Tram PCC

Hermelijn

Eerste lagevloertram

Bouwjaar 1999 - 2006, rijdt de Hermelijn goed een kwarteeuw rond in het Antwerpse. De constructeur is Siemens/Bombardier/Adtranz en behalve de nieuwe 'look' heeft dit type een uitstekende vering die tot zijn recht komt bij goede bezetting.

Kenmerken ware de grote deuren en de vouwbalgen of 'accordeons'. (Reeks: 7201-7265, Zitplaatsen: 72)
Voor afbeeldingen zie pagina Tram.

Hermelijn

Albatros

Tramtype Flexity 2

Bouwjaar 2014 - 2066, als opvolger van de Hermelijn. De constructeur is Bombardier, met een grotere lengte en energiezuiniger werd hij vergeleken met de grote vliegende vogel, de albatros.

Van de Albatrossen bestaan twee modellen: een grote broer met zeven delen (43 meter lang), en een kleine met vijf (32 meter lang). (Reeks: 7301-7362, Zitplaatsen: 67 of 109)
Voor afbeeldingen zie pagina Tram.

Albatros

Stadslijner

Stadslijner - Zeelijner

De nieuwste telg uit het Antwerpse tramgeslacht werd begin 2023 ‘Stadslijner’ gedoopt. Aan de kust noemen ze dit type 'Zeeliner'. Het is en lagevloertram geschikt voor minder mobiele reizigers.

Ze worden gebouwd in Spanje, de eerste levering rijden eenrichting, later ook een tweerichting versie.
Op de foto tram 24 op de Turnhoutse baan in Borgerhout. (Reeks: 7401-7558, Zitplaatsen: 54 (220 staanpl.) of 76)
Voor afbeeldingen zie pagina Tram.

Stadslijner